maandag 25 april 2011

Mail To Grow: klokvaste spam

Mocht je de bontgekleurde mailing van Mailtogrow (zie vorig bericht) pardoes al verwijderd hebben en wil je je toch eens grondig verdiepen in de uitroeptekenrijke proza, dan is er nog hoop. Redelijk klokvast dwarrelt elke maand een nieuw bericht van MailToGrow in je postvak, ook al heb je je uitgeschreven. Nu ja, nieuw is veel gezegd, want het is telkens exact hetzelfde bericht als de vorige keer. En de vorige keer. En de vorige keer… Kortom, geen pakkend fris tekstje, geen sprankelend nieuw aanbod, geen meeslepende titel in de onderwerpregel: elke mail is gewoon een inspiratieloze kopie van de vorige. Steevast wil MailToGrow me 177 064 e-mailadressen verpatsen:


Hoe het niet moet
Stel je bent verliefd je en je durft eindelijk aan je vlam te vragen “wil je het aan met mij?”, maar je grote liefde antwoord met een ontnuchterend “neen”. Okay, je weet genoeg en laat het daarbij. Maar hoe onnozel zou het niet zijn als je elke maand opnieuw gaat vragen “wil je het aan met mij”? Marketing is verleiden, kom fris en creatief uit de hoek, maak het leuk en pakkend voor je publiek. Er is dus nog werk aan de winkel voor Mailtogrow. Niet alleen is de de lay-out aandoenelijk amateuristisch (zie vorig bericht), de copywriter geeft eveneens verstek.

Mail To Grow blijft spammen
Ook technisch is MailToGrow niet helemaal in de haak: ondanks uitschrijven dwarrelt de pulp nog steeds maandelijks binnen en daarmee overtreedt MailToGrow twee keer de wet.

  • Ten eerste mag MailToGrow geen publicitaire berichten naar mijn persoonlijk adres sturen zonder voorafgaande toestemming, aangezien ik geen klant ben bij hen.
  • Ten tweede voorziet de wet dat de ontvanger de mailing kan stopzetten, daartoe moet de verzender binnen redelijke termijn de nodige maatregelen nemen om de wil van de persoon die zich uitschrijft na te leven. 


Illegale verkoop
Illegaal is niet alleen dat MailToGrow blijft spammen ondanks uitschrijven, illegaal is ook dat mijn adres zonder toestemming verkocht wordt, samen met 177 063 andere adressen (zie vorig bericht). Nog meer spam in het verschiet dus. Alle bloemen en dankuwelletjes daarvoor naar Axel Simoens, die het zaakje MailToGrow runt. De spam blijkt overigens van de persoonlijke "PC van Axel" verstuurt, zo leren de mailheaders:


Een PC'tje is niet meteen de ideale tool voor e-mailmarketing, wellicht ook de reden dat het “uitschrijfsysteem” niet werkt. Je zou verwachten dat een bedrijf dat e-mailcampagnes aan de man wil brengen, daarvoor een professionele serverapplicatie in een datacenter gehost heeft. Maar het blijkt dus een huis-tuin-en-keuken-PC te zijn...


Geen opmerkingen: